در انجام هر کاری انگیزه های آن کار را واکاوی کردن کاری هوشمندانه است. اگر تصمیمی که دارید می گیرید بر اساس انگیزه های غیر واقع باشد قاعدتا شکست در انتظار شما خواهد بود و به همین خاطر بهره مندی از تجربه کسانی که تخصص این کار را دارند و این مسیر را تجربه کرده اند می تواند برایتان مفید باشد. ما در مقاله ای کوتاه قصد داریم رایج ترین انگیزه های مهاجرت را در بین ایرانیهایی که به ترکیه می آیند بررسی کنیم.

کشور ترکیه کشوری مدرن و پیشرفته در همسایگی ایران است که برای ایرانیها بیشتر یادآور لحظات خوش تفریح و خوشگذارنی است. و برای عده ای هم یادآور لذت خرید از فروشگاههای لوکس و استفاده از حراجی های ارزشمند آن است. ولی چه فاکتورهای دیگری این کشور دارد که می تواند آن را تا این اندازه برای مهاجرت ایرانیان جذاب کند.

انگیزه های مهاجرت ایرانیان به ترکیه

این انگیزه های بخشی از آنچیزیست که میتواند منجر به تصمیم برای مهاجرت باشد. لذا ممکن است همه انگیزه های مهاجرت ایرانیان به ترکیه نباشد. ولی از روی تجربه رایج ترینها در بین متقاضیان ما از ایران همین مواردی هست که خدمت شما عرض خواهم کرد. 

  1. نبود آینده روشن : فشارهای اقتصادی و سیاسی و مدیریت غلط و بحران ساز  و سیاست زده در ایران مشکلات زندگی را در حدی در ایران غیر قابل تحمل کرده که حتی قشرهای بسیار برخوردار ایران هم خیلی تمایلی به زندگی در ایران ندارند. نگرانی از آینده فرزندان برای خیلی از خانواده ها تبدیل به نگرانی بزرگی شده است.  دولت ترکیه به عنوان هفدهمین اقتصاد قدرتمند جهان با آینده ای که همه فعالین اقتصادی بسیار روشن می بینند برای بسیاری از ایرانیان پر از فرصتهای تازه و جدید است. این کشور از نظر زیر ساختهای آموزشی و ورزشی و تفریحی و فرهنگی و هنری و درمانی و … جزو کشورهای بسیار پیشرفته جهان محسوب می شود
  2. فراهم نبودن محیط برای کسب و کار :  بخش زیادی از جامعه ایران که در بخش خصوصی فعال هستند در سالهای اخیر با توجه به افزایش نرخ دلار و متعاقب آن کاهش درآمد مردم و توان آنها برای خرید ، قطعی های مکرر برق ، اینترنت، آب ، گاز و تلفن و موبایل و دستگاههای پوز و شرایط خفه کننده تحریم های بین المللی که باعث شده مواد اولیه، ماشین آلات و نیازمندیهای بنیادی بخشهای تولیدی و خدماتی کشور تامین نشود کار را برای بخش عمده اقتصاد ایران غیر ممکن کرده است. سوء مدیریت و حضور رانتی شرکتهای خصولتی در بخش عمده ای از اقتصاد و فساد سیستماتیک عملا اقتصاد ایران را به نابودی کشانده از طرفی به علت عدم تصویب لوایح اف ای تی اف ایران در لیست سیاه تحریم های بین المللی قرار دارد و هر روز فعالیت اقتصادی در این کشور پر هزینه تر و غیر ممکن تر می شود. وقتی شما به عنوان یک فعال اقتصادی امکان افتتاح یک حساب ساده بانکی در یک بانک بین المللی را ندارید چطور می توانید با دنیا تجارت کنید.  یا وقتی شما نمی توانید مواد اولیه مورد نیاز خط تولید خود یا حتی دامداری خود را تهیه کنید یا حتی نمی توانید قطعه برای ماشین آلات فرسوده کارخانه خود خرید و وارد نمایید دیگر چه چشم اندازی برای شما وجود خواهد داشت در حالی که علاوه بر اینکه همه اینها به راحتی در ترکیه در دسترس هست. حمایتهای دولت ترکیه از تمامی کسب کارهای مولد و کار آفرین و ارایه وام های خوب یکی از مواهب سرمایه گذاری در کشور ترکیه است. 
  3. نا امیدی از کنترل بیماری کرونا در ایران :  قریب به اتفاق مردم ایران امیدی به واکسیناسیون در ایران و کنترل بحران به زودی ندارند و خبرهای داغ درباره واکسیناسیون در ارمنستان و سایر کشورهای همسایه امروز بحث داغ شبکه های اجتماعی است. ضعف های ساختاری در مدیریت فساد زده در وزارت بهداشت ایران باعث شده از بسیاری از کشورهای جنگ زده منطقه هم در امر واکسیناسیون عقبتر باشیم.  امروز بررسی عملکرد کشور ترکیه به عنوان یکی از پیشروترین کشورها در مدیریت بحران کرونا زبانزد خاص و عام است. ترکیه این واکسیناسیون را با معتبرترین واکسن جهان واکسن فایزر بیونتک انجام داده است.  علاوه بر کرونا دولت ترکیه یکی از قوی ترین زیر ساختهای بهداشت و درمان جهان را داراست و این را مرهون سرمایه گذاری عظیم این کشور برای جذب توریسم درمانی است. 
  4. نداشتن حداقل های زندگی نرمال :  مردم خسته از وعده های تو خالی و گرفتار در قطعی آب و برق و گاز و اینترنت و تلفن و موبایل وقت این را ندارد که یک زندگی عادی و نرمال را تجربه کنند چه برسد که بخواهند از زندگی خود لذت ببرند. با گرفتن شهروندی ترکیه با همه این مشکلات خداحافظی کنید و سعی کنید از باقی زندگی خود لذت ببرید با صدها تفریح گاه و تفرجگاه در شهر استانبول و هزاران هزار رستوران و کافه و کلاب و بار و دیسکو زیبا و لذت از هوای پاک و آسمان آبی این شهر و مناظر خیره کننده دریای مرمره و تنگه بسفر و خلیج گلدن هورن از زندگی خود لذت ببرید. خیلی از ایرانی ها برای آرامش و داشتن حداقل های یک زندگی شرافت مندانه از ایران مهاجرت می کنند. 
  5. اشتراکات فرهنگی و زبانی بسیار :  یکی از دلایل محبوبیت ترکیه اشتراکات فرهنگی فراوان ما با ترکهاست و بدون تعارف آدم در ترکیه احساس غربت نمیکنه و مردم میهمان نواز و مهربان و با فرهنگ این کشور واقعا بی نظیرند. از نظر زبانی هم فکر نمیکنم  یادگیری هیچ زبانی به راحتی زبان ترکی برای ما ایرانیها باشد لغات بسیاری در زبان ترکی عباراتی است که ما در فارسی هم از آنها استفاده میکنیم. 
  6. امکان بهره مندی از مستمری بیمه بازنشستگی تامین اجتماعی در ترکیه : طبق توافقی که بین تامین اجتماعی ایران و دولت ترکیه انجام شده کلیه سوابق بیمه ای شما در ترکیه مورد قبول این کشور بوده و محاسبه می گردد و شما می توانید از مزایای بیمه خود در کشور ترکیه بهره مند شوید. 
  7. نزدیکی به ایران :  یکی از بزرگترین امتیازها به مهاجرت به ترکیه نزدیکی به ایران است. بسیاری از ایرانیان که دلبستگی به ایران دارند یا بیزینسی در ایران دارند که هنوز فعال است یا بستگان پیری در ایران دارند یا اختلاف ساعت با ایران میخواهند برایشان آزار دهنده نباشد ومثل اختلاف ساعتی که ما در ایران با کانادا داریم عموما ترکیه را برای مهاجرت خود انتخاب می کنند. 
  8. پروازهای بسیار ارزان و فراوان :  هیچ مقصد بین المللی از ایران به اندازه استانبول ترکیه پرواز مستقیم ندارد. روزانه بسیار بیشتر از هر مقصد داخلی در ایران ما پرواز به استانبول از شهرهای بسیاری از ایران داریم و این پروازها با قیمتهایی بسیار ارزانترتر از تمامی مقاصد بین المللی هستند به عنوان مثال در زمان نگارش این متن پرواز یک ساعت و پانزده دقیقه ای ارمنستان نزدیک به نه میلیون و پرواز رفت و برگشت استانبول را شما با حدود قیمت زیر چهار میلیون تومان می توانید تهیه کنید. این رفت و آمد بسیار سهل و راحت را برای شما به ایران فراهم خواهد کرد. 
  9. به صرفه ترین مقصد برای مهاجرت ایرانیها در جهان : شما با چند هزار دلار هم میتوانید به ترکیه مهاجرت کنید ولی در صورتیکه با برنامه حساب شده و درست باشد. در روش خرید ملک به ارزش 250.000 دلار شما یکی از بهترین روشهای مهاجرت را انتخاب کرده اید. پول شما تبدیل به سرمایه (ملک) شده و جالب است بدانید قیمت املاک در ترکیه هم همانند ایران با نوسانات نرخ ارز کم و زیاد میشه و شما بعد از انجام این خرید بعد از حدود سه ماه شهروندی خود را دریافت میکنید و پاسپورت و شناسنامه ترک دست شما خواهد بود این با اقامت فرق می کند یعنی شهروند یک کشور میشوید با اجازه کار و همه حقوقی که خود ترکها دارند و کسی نمیتواند تحت هیچ شرایطی این شهروندی را از شما سلب کند. ملکی که خرید میکنید تا 3 سال اجازه فروش آن را ندارید و بعد از سه سال میتوانید آن را فروخته و در هر جای دیگر دنیا هم با اون پول سرمایه گذاری کنید و حتی در ترکیه نباشید هم شهروندی ترک شما سر جاش خواهد بود. 
  10. امنیت اجتماعی بالا :  امنیت اجتماعی یعنی هر فرد از راه گم کرده ای به امور بدیهی شخصی شما تعرض نکند و اینکه به عنوان یک خانم راحت بتوانید با امنیت کامل در جامعه رفت و آمد کنید. در چنین جامعه ای خانمها هم می توانند همپای آقایان در محیط های اجتماعی با آزادی کامل حضور داشته باشند و استعدادهای خود را در جامعه شکوفا کنند و محدودیت ها و آزارهای رایج جامعه ایران را نداشته باشند.