مهاجرین به ترکیه را به دو دسته باید تقسیم کرد:

1- کسانی که درخواست شهروندی ترکیه را می کنند : 

این افراد در کمتر از سه تا چهار ماه پاسپورت و شناسنامه ترک خود را دریافت می کنند و تمامی حق و حقوق یک شهروند ترک را دارا هستند. از مزایای مهاجرت به ترکیه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  1. سفر بدون ویزا یا با ویزای فرودگاهی به 115 کشور جهان، و سفر بسیار راحت به کشورهای اتحاذیه اروپا و گرفتن ویزاهای کشورهایی که با پاسپورت ایرانی بسیار دست نیافتنی هستند.
  2. امکان افتتاح حساب بانکی در تمامی بانکهای ترکیه و بانکهای بین المللی و تجارت با دنیا بدون موانع تحریمی که در ایران با آن مواجه هستیم.
  3. امکان گرفتن درگاه پرداخت آنلاین بین المللی برای تجارت های آنلاین با دنیا
  4. نداشتن نگرانی از بابت قطع آب و برق و اینترنت و … !!!!
  5. آزادیهای اجتماعی فراوان
  6. جامعه امن برای بانوان بدون مزاحمتهای خیابانی
  7. حق و حقوق شهروندی
  8. امکانات فرهنگی و هنری و آموزشی و درمانی و ورزشی و … در حد کشورهای بسیار پیشرفته جهان
  9. آرامش فکر و خیال و دوری از اخبار بد و ناگوار
  10. مدیران با کفایت که دغدغه رفع مشکلات مردم و کشور را دارند و کارآمدی !
  11. شرایط اقتصادی بی نظیر ترکیه که با شهروندی بدون محدودیت میتوانید در آن تجارت خود را راه اندازی کنید و بدون محدودیت فعالیت نمایید.
  12. آینده روشن کشور ترکیه که میتواند آینده خوب فرزندان خود را در آن بسازید.
  13. بیمه های درمانی و بیمارستانی بسیار جامع و کامل
  14. محاسبه شدن سوابق بیمه ای شما در ایران در کشور ترکیه برای تعلق گرفتن مزایای بازنشستگی
  15. مزایای همسایگی با ایران و عدم نیاز به ویزا :  با ارزانترین قیمت بلیط خارجی میتوانید با ایران رفت و آمد کنید. مرز هوایی و زمینی داریم با ترکیه، و اگر قصد دیدار با خانواده در ترکیه باشد نیاز به اخذ ویزا نیست و رفت و آمد راحت بین دو کشور انجام می شود.
  16. به علت داشتن شناسنامه و پاسپورت ترک امکان پیدا کردن کار برای شما بسیار مهیا تر هست.
  17. جق و حقوق حیوانات و حیوان دوستی ترکها و قوانین حمایتی فراوان ترکها از حیوانات باعث شده بخش زیادی از ایرانیانی که در نگهداری حیوانات خانگی خود در ایران هم مشکل دارند تصمیم به مهاجرت بگیرند !!!

قطعا همه مزایای مهاجرت به ترکیه این مواردی که بیان شد نیست و قطعا باید این مزایا را از منظر هر فردی متفاوت دید. آنچه اینجا بیان شد کلیات رایجی در بین عموم مهاجرین ایرانی است.

2- کسانی که درخواست اقامت ترکیه را می کنند:

این افراد به دلیل اینکه شهروندی ترکیه را ندارند در صورت تغییر قوانین هر لحظه امکان دیپورت شدن را دارند و همین امر همیشه آنها را نسبت به اخبار و تصمیمات مهاجرتی نگران می کند ولی در سالهای اخیر آنقدر شرایط زندگی در ایران سخت و دشوار و غیر قابل تحمل شده است که گروه بزرگی از ایرانیان تصمیم می گیرند که راه دوم را انتخاب کنند. ظیف زیادی از مزایای مهاجرت به ترکیه را دارند ولی در امور اقتصادی و کاری به علت نداشتن شناسنامه و پاسپورت ترک با مخدودیتهای فراوانی در زمینه های اقتصادی مواجه خواهید بود.